ضد فتنه

ضد فتنه
 
ظهور را باید ما محقق سازیم

 

 

 

ولایتی گفت: روش مدیریتی و شخصیت رئیس جمهور باید به نحوی باشد که در چنین جایگاهی توان اجماع سازی داشته باشد زیرا حوزه سیاست، حوزه اقناع و تدبیر است نه سلسله مراتب و تحکم.

ولایتی با اشاره به تجربه اش در اجرایی کردن قطعنامه 598 و قرارداد 1975 افزود: این مصوبه و قرارداد به لطف الهی و رهبری های داهیانه امام راحل و اکنون رهبری های مقام معظم رهبری، رشادت های رزمندگان، پایمردی خانواده های ایثارگران به ویژه آزادگان و زحمات همکارانم در دستگاه دیپلماسی اجرا شد.

وی گفت: این قرارداد به صورتی رخ داد که حقوق کامل ملت بزرگ ایران حفظ شد و برای نخستین بار در تاریخ 200 ساله اخیر حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست طرف مقابل نیفتاد که آنرا نماد مقاومت مدبرانه می دانیم.

ولایتی افزود: معتقدم همین الگو برای تأمین حقوق ما در مسائل هسته ای قابل استفاده است که هم بر حق غنی سازی اصرار کنیم و هم با هدایت هوشمندانه موضوع را به نحوی عمل کنیم که با کشورهای دیگر قهر نباشیم.

وی گفت: انسجام داخلی و تعامل سازنده و فزاینده با جهان باید طوری باشد که کشور را به سمت سازندگی بیشتر و به سمت برخورد اصلاح طلبانه با مسایل مبتلابه کشور اداره کرد.

وی گفت: اگر من رئیس جمهور شوم تعامل سازنده و فزاینده با کشورهای جهان برقرار خواهم کرد، من همه مسئولیت سیاست خارجی را می پذیرم و در چارچوب نظام و خطوط کلی رهبری سیاست نظام را در روابط بین المللی اعمال می کنم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: رابطه با چند کشور محدود آفریقایی و آمریکای لاتین خوب است ولی آورده ای برای نظام ندارد بلکه باید به خارج از کشور سفر کرد و به دیدن کشورهای دیگر رفت و رفت و آمد سران کشورها را در کشور تسهیل کرد.

ولایتی گفت: زمینه را طوری فراهم کرد که رفت و آمد بین کشور و دیگر کشورها طوری باشد که عزت مردم ایران حفظ شود و گذرنامه مردم ایران نباید طوری باشد که در جایی اگر مورد بازرسی و ورود قرار می گیرند مورد احترام نباشند و متاسفانه امروز می بینیم که برخورد کنسولی با مردم ما در خارج از کشور ما خوب نیست و باید تصویر کشور خود را در انظار دیگران بهبود ببخشیم و این جزو شایستگی های مردم ایران است.

 

صحبت های دکتر جلیلی

 

دکتر جلیلی در انتقاد به صحبت های دکتر ولایتی گفت: شما ادعا دارید باید با دنیا آشتی کنید اما شما دبیر بیداری اسلامی هستید آیا همین منطق را در مورد بحرین و تونس عمل کردید؟

 

جلیلی ادامه داد: شما گفتید مسئولیت سیاست خارجی را می پذیرید، شما 16 سال وزیر خارجه بودید و در این مدت 7 دوره گفتگوی انتقادی بعد از جنگ اول خلیج فارس بین ایران و اروپا برگزار شد ، دستور این مذاکرات را آنها مشخص کردند که گفتند گفتگوها باید انتقادی باشد و در مورد بعضی موارد نظیر حقوق بشر و حکم اعدام سلمان رشدی و مواردی از این دست باید صحبت شود.

 

وی اضافه کرد : هفت دور مذاکره برگزار شد و در نهایت در سال 1997 در بیانیه ای که دادند حکم علیه هاشمی دادند و گفتند گفتگوهای دوجانبه در سطح وزیران باید تعلیق شود.

جلیلی ادامه داد: بحث دیگر در مورد قرارداد 598 است که اگر به نتیجه رسید به خاطر حمله صدام به کویت بود و در شرایطی بود که صدام دیگر هیچ حامی نداشت و تا قبل از آن ما نتوانستیم از طریق دیپلماسی به نتیجه برسیم. در نتیجه این که بگوییم ما مذاکرات را به نتیجه رسانده ایم کم لطفی به 8 سال دفاع مقدس است.

وی خطاب به ولایتی گفت: شما در زمانی که وزیر امور خارجه بودید از فرصت های فروپاشی شوروی و حمله صدام به کویت چه استفاده ای کردید؟

 

آقای ولایتی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بحث مذاکرات هسته ای گفت: در رابطه با روسیه نیز همین اتفاق افتاد و آقای پریماکف اینجا آمد و گفت اگر قول بدهید آقای پوتین به ایران بیاید و دست خالی برنگردد، آقای پوتین را به ایران می آورم.

وی افزود: این قول را دادم و آقای پوتین آمدند، اما دو مرتبه در این کار تخریب ایجاد شد.

آقای ولایتی گفت: این روند به معنی دیپلماسی هسته ای نیست و دیپلماسی این نیست که فقط بنشینند بیانیه بدهند و حرف هایی را بزنند و در آخرین دوری که در آلماتی آقای دکتر جلیلی داشت، آنها پیشنهادهایی به ایران کردند که بر اساس آن می شد کارها را مقداری جلو ببریم و آن پیشنهاد این بود که طرف مقابل 5+1 گفت غنی سازی 20 درصد را متوقف کنید و در کارهای فردو  هم مقداری کندی ایجاد شود.

وی افزود: آنها اعلام کردند این سه تحریم را بر می داریم و ما در پاسخ گفتیم که این کار را می کنیم، شما کل تحریم ها را بردارید ،که به شهادت معاون امور خارجه که در جلسه بوده است این مسائل را مطرح می کنم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی طرف مقابل حاضر است چند قدم بردارد، باید ما هم انعطاف داشته باشیم و هنر دیپلماسی این است که از این فرصت ها استفاده کند و اصولگرایی به این معنی است که انعطاف پذیر هم باشد، نباید در داخل کشور طوری وانمود کنیم  که اصولگرا هستیم و انعطاف ناپذیرنباشیم ، ما مصالح ملی را در دیپلماسی باید به طور بهتر تأمین کنیم ، باید از دیپلماسی به نفع مصالح ملی استفاده کینم ، دیپلماسی فقط خشونت و سرسختی نشان دادن نیست.

ولایتی افزود: دیپلماسی به معنی تعامل و معامله است و با همه کشورها و انهایی  که مذاکره می کنیم باید بسیار خوب عمل کنیم و می شود در مذاکرات هسته ای بهتر از این عمل کرد و اگر این روند موفق بود این مشکلات پیش نمی آمد و وضع به اینجا نمی رسید.

 

صحبت های دکتر جلیلی

جلیلی در اظهارنظر درباره سخنان ولایتی گفتاگر همین نکته ای را که آخر اشاره کردید به نظرم خیلی خوب است. اگر اطلاعات دیگرتان مثل این اخبار سومی باشد که واویلاست، چون کاملا غلط هستنوار گفت وگوهای آلماتی موجود است پیاده شده و خدمت آقا تقدیم شده است. اتفاقا همین گزارشی را که بر این مبنا نوشته بودید، ایشان نوشته بودند که ایشان از کجا دارد می گوید؟ که این خلاف است.

وی افزود: نکته دومی که وجود دارد، اتفاقا من برای مردم بگویم در آلماتی چه خبر بود؟ در آلماتی آنها همین بحث را که ایشان می گویدمی‌گفتند، ما بیاییم 20 درصد را در ازای دو تحریمی که بعدا می خواهد انجام بشود، بدهیم. دُر برابر آب نبات. بعد آنها وارد سه درصد شوند. همین روند خطاست که عده ای از دوستان شما زمانی همین بحث را دنبال می کردند. سوال بنده این است که راجع به قضیه روسیه هم همین طور است.

جلیلی گفت: من برای اینکه در تاریخ بماند، می گویم. بله هم آقای سارکوزی و هم روسیه که بحث شد، شاهدید. پس از روسیه بحث و جلسه برگزار و قرار شد. خود بنده رفتم آنجا به آنها گفتیم. آنها همان چیزی را که دیگران می خواستند، می گفتند. آقای سارکوزی هم به شما همین را گفته بود. گفته بود شما بیایید متوقف کنید.

اینجا ولایتی حین سخنان جلیلی گفت: نه.

جلیلی ادامه داد: «لِویت» نفر دوم فرانسه است؟ آقای لویت کارشناسی در الیزه است. کجا نفر دوم فرانسه است؟ این را که دنیا می شناسد.

آقای ولایتی لابه لای سخنان جلیلی گفت: خیلی خوب... .

جلیلی ادامه دادبعد برای ما اینقدر افتخار باشد که آقای لویت یک کارشناس در الیزه می خواست بیاید ایران بعد نیامد، همه روند متوقف شد و به هم خورد.

خودتان می دانید بعد از آن قضیه سه بار سارکوزی با آقای رییس جمهور تلفنی صحبت کرد و همین حرف ها همانجا مطرح شد. نکته‌ای که آقای قالیباف گفتند درست است. بحث این است که مابه ازای این چه بود؟ باید دید چه می خواهیم در بحث خود بگیریماین بحث اساسی و مهم است. نباید اخبار را تکه تکه بگوییم و بعضی مبنای کاملا غلط.

وی گفت: آنچه شما درباره آلماتی گفتید، کاملا غلط است. نوار آلماتی موجود است و پیاده شده. اینجا به مردم‌مان عرض کنم. آنجا بحث شد که ما به آنها گفتیم ما حاضریم گام های متقابل برداریم. هر میزان که شما می آیید ما هم می‌آییم. اگر شما پنج کیلومتر، ما هم پنج کیلومتر. 25 کیلومتر و 100 کیلومتر هم همین طور. آنجا نماینده انگلیس گفت شما حاضرید همین الان این را انجام دهید؟ گفتم بله. گفتم شروع کنیم. من کاغذم را در آوردم. نماینده آمریکا به نماینده انگلیس گفت ساکت، چیزی نگو! ایشان متوقف شد که همه خندیدند. گفتم خب ادامه دهیم. شما می گویید 25 کیلومتر، خب 25 کیلومتر.

این چه حرفی است؟ چیزی که آنجا نماینده انگلیس گیر کرده و همه به او خندیدند و بعد نماینده آمریکا به او گفت این طور پیش نرو و به همین دلیل منطق محکم ما بود که آنها اعلام کردند که پس ما باید به مراکزمان برویم و مشورت کنیم و بعد از چند روز به شما بگوییم. چند روزشان شد 40 روز.

وی افزود: بعد خانم اشتون آمد در استانبول این را مطرح کرد. بعد ما می آییم این را کاری که آنها در آن گیر کردند و نتوانستند در برابر منطق ما جوابی داشته باشند و اجازه خواستند که بروند در مراکز خود، امروز متاسفانه از سوی فردی مثل شما این طور بیان شود؟ کاری که نماینده انگلیس آنجا واقعا نتوانست این جواب را بدهد.

واقعا سوالم این است که اگر ما اینگونه در سیاست خارجی که حوزه جدی است، منافع و تهدید کشور است، این طور بخواهیم برخورد کنیم، حتما نمی توانیم.

جلیلی افزود: چه کسی می گوید ما در گفت وگوها فقط توانستیم اعلام موضع کنیم. چرا پنج سال است اینها، از سال 87 که گفت وگوهای مان شروع شد، فقط یک قطعنامه صادر کردند و دیگر نتواستند اجماع داشته باشند؟

از سال 87 اولش آمریکا شرط گذاشته بود که در صورتی به مذاکرات وارد می شود که ایران به قطعنامه ها عمل کند. ما اجرا نکردیم ولی آمریکا وارد شد. اینکه الان آمریکا دارد مرتب اقدامات یکجانبه انجام می دهد برای این است که از اقدامات چند جانبه ناامید شده و نتوانسته اجماع حاصل کند. حتی در همین چند کشور.

 

 

صحبت های دکتر ولایتی

علی اکبر ولایتی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان سخنان خود در بخش نخست مناظره  گفت: جناب آقای جلیلی، بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که شما بروید آنجا بگویید منطق ما قوی بود و آنها هم محکوم شدند.

وی افزود: آنچه که مردم می بینند این است که شما چند سال مسئول هسته ای هستید یک قدم پیش نرفته اید و هر روز تحریم ها بیشتر شده است و فشارش بر مردم می آید.

ولایتی گفت: هنر دیپلماسی این است که شما حق هسته ای را حفظ کنید و در عین حال تحریمها کاهش پیدا کند و بر آن اضافه نشود.

 


نظرات شما عزیزان:

محمد مهدی شیرمحمدی
ساعت19:29---20 خرداد 1392
جليلي اصلح ترين نامزد در انتخابات رياست جمهوري است
مرد مقاوم ميدان در گذر از پيچ تاريخي

محمد مهدي شيرمحمدي- عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي همدان


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط مصطفی
ظریف هنگام تولد انصرافی ها رومیان زنگی؟ مادرم وزیر و شاه ظریف و احساس پاک!!!!!!!!! اعتدال در فاس گزینه های دور میز کلید شکسته یا دروغ می گید یا بی عرضه اید! دولت راستگویان دولت واداده و ترسو و ببو یعنی ایــن مقاومتی ها حقش هست من دست بندازم این دهن منه جر بدم ؟ انتقاد قیمت باسوادی دولت باسوادان عصبیه؟!!! حقمان است... هان؟! چی شد؟! ترکمنچای 2 تحریم به این کلفتی! خنده های اعتدالی همه چیز باید برا امام زمان (عج) باشه درس عاشورایی ولایتی کجاست که... عاشورا... آقای ظریف مگر معنی flattering را نمیدانید؟! رفتگر محله اندر حکایت مذاکرات وارد آپارت شو بصیرت سلام بر آنانی که با خون خود تاریخ را تا به ابد سیراب کردند مرگ بر آمریکا آهنگ جدید و بسیار زیبای حامد زمانی به روز با وبلاگ استاد رائفی پور: به بهانه سیزده آبان صحبت های عجیب و شاخ دار مهاجرانی در مورد اسرائیل حذف شعار مرگ بر آمریکا عباسی از مذاکره می گوید نظرتون چیه!!!؟؟؟ حرف حساب گزینه ها کو؟ کلیپ_ حساس نشو - قسمت دوم کلمات پرکاربرد سخنرانی‌هایآقایان احمدی‌نژاد (1391) و روحانی (1392) منیژه منم دخت افراسیاب برهنه ندیده تنم آفتاب تزویر و نرمش قهرمانانه به روز با وبلاگ استاد
طراح قالب : { معبرسايبري فندرسک}